zondag 14 september 2014

Liefde het grootste goed?

Heel, heel lang geleden was er eens een meisje genaamd Femke. Zij werd geboren in een dorpje wat bol stond van de traditionele kerken. In de plaats waar zij opgroeide was het de gewoonte om de week met de kerk te beginnen. Zo was daar elke zondag het ritueel van het vroege opstaan en onder begeleiding van het luide klokkengeluid nog even snel de wc in glippen voor de dienst begon.

De zangdienst bracht mij wekelijks aan het lachen. Wij zongen als gemeente namelijk steevast achter het orgel aan. Elke noot uit onze mond klonk een tel later dan het orgel dat had ingezet. Zelfs de meest makkelijke psalmen bleken een uitdaging als je hen met zo´n 150 man in koor wilde zingen.

Negen van de tien keer kreeg ik niets mee van de preek. In mijn jongere jaren had ik die mogen ontvluchten door naar de kindernevendienst te gaan, maar toen ik een tiener werd was ik daar volgens mijn ouders toch echt te oud voor. En dus zat er niets anders op dan lampen tellen, mensen kijken en snoeppapiertjes vouwen. ( Wist je dat je met één enkel fruitella-papiertje de prachtigste origamifiguurtjes kon maken? Maar dat geheel terzijde...)

Na de dienst schoot ik vaak snel de kerk uit. Ik had dan even de tijd om mijn vriendinnetjes weer te spreken en speelafspraken te maken voor de aankomende week. Het hele dorp zat zo'n beetje in dezelfde gemeente en op zondagochtend waren de straten leeg. Eenmaal thuisgekomen was er ruimte voor koffie met een luxe koek en daarna trokken wij steevast als gezin de natuur in voor een heerlijke wandeling over het strand.

Die zondagen in de kerk hebben mij gevormd. Zij hebben mij structuur, veiligheid en vooral ook geloof gebracht. Ik leerde vertrouwen op een liefdevolle Vader. In die tijd was dat voor mij nog een man met een baard die hoog in de wolken woonde en mij altijd zag. Dat vond ik niet eng, nee, dat voelde veilig. Er was mij namelijk geleerd dat deze Meneer er voor mij wilde zijn en dat ik  altijd met Hem kon praten. Mijn kinderlijke geloof draaide om God. En God was Liefde werd mij altijd verteld. Zo simpel was het in die tijd.

Vandaag de dag is het echter niet meer zo simpel als toen. Het geloof is nog steeds belangrijk voor mij en vertrouwen in God is als een leidraad in mijn leven. Maar steeds vaker twijfel ik eraan of liefde nog steeds het grootste goed is. Zo ook deze week...
Vicky Beeching, een bekende zangeres en theologe in de Christelijke wereld kwam afgelopen week namelijk uit de kast. Na haar echte identiteit jaren verborgen te hebben gehouden heeft ze eindelijk de moed gevat om de strijd naast haar neer te leggen en te gaan staan voor wie zij is.

Deze vrouw heeft op vele Christelijke podia gestaan en wist dat zij met het uitspreken van deze woorden een hoop kritiek over zich heen zou krijgen. Want ook al is het in de buitenwereld onderhand heel normaal om op te biechten dat je op iemand van hetzelfde geslacht valt; voor mensen in de traditionele gemeenten is niets minder waar.

Een flink aantal reacties op haar coming out komen overeen met mijn schrikbeeld; er wordt getwijfeld aan Vicky's geloof. Kerken hebben de door haar geschreven liederen op een zwarte lijst gezet en Vicky moet vooral niet denken dat zij daar nog zal mogen spreken. Geloofsgenoten twijfelen aan haar oprechtheid en vinden dat zij haar voorbeeldfunctie moet neerleggen.
Het is voor hen één dat zij die lesbische gevoelens heeft, maar er dan ook nog wat mee willen doen kan totaal niet gerijmd worden met het échte Christelijke geloof. Er wordt met Bijbelteksten gegooid en de Liefde lijkt ver te zoeken. In de reacties lees ik vooral afwijzing. Voor hen is het afwijzing van haar levensstijl, voor mij voelt het als afwijzing van een deel van haarzelf.

Zonder er te diep op in te gaan wil ik zeggen dat ik Vicky's worsteling herken en dat het voor mij een grote steun is dat zij openlijk uit is gekomen voor haar gevoelens voor vrouwen.
Het laatste jaar ben ik zoekend geweest als Christen binnen het geloof. Ik heb onderzocht hoe mijn geloof samen kon gaan met mijn gevoelens. Of deze überhaupt samen door een deur konden gaan. Ik heb gekeken naar wat ik voelde en wat ik daarover dacht. Ik heb geworsteld met God en de teksten die Hij in Zijn schrift heeft laten opschrijven. Ik was en ben niet zozeer bang voor de afwijzing van God. Uiteindelijk kwam ik namelijk tot een conclusie die jaren geleden al in mij was gelegd: God - is - Liefde.

Mijn angst ligt puur op het gebied van afwijzing door mijn mede-gelovigen. Door die angst heb ik een tijd moeten overwegen of ik deze blog überhaupt online wil zetten. Ik vind het eng, maar wil mij net zo moedig als Vicky tonen. Haar coming out heeft mij gesteund en ik hoop dat het ook voor anderen de weg naar openheid vrij maakt. Ik heb namelijk net als haar niet om deze gevoelens gevraagd, maar probeer er wel een weg in te vinden samen met God.

1 opmerking:

  1. Proud Fem! Voor mij maakt t niet uit... in òf uit de kast je bent even leuk :)
    Liefs Ing

    BeantwoordenVerwijderen